2014 – 2017 EOEE Employment Opportunities and Enterprise in Europe

Rapport fra Tysklandsbesøk høsten 2019

27.9:

I dag startet dagen veldig tidlig igjen, da skoledagen på Heilbronn skole starter 07.50. Halvparten av besøkselevene med verter begynte dagen på skolekjøkkenet og skulle lage salat, suppe og tysk ravioli. Alle våre elever var på den gruppen; noen mer engasjert enn andre 🙂 Det var et fint og oversiktlig kjøkken og elevene samarbeidet godt til tross for ulike morsmål.

Etter et friminutt skulle besøkselevene være med sine vertselever til vanlig undervisning. Mens elevene hadde undervisning fikk vi lærerne omvisning på skolen. Gruppe to lagde da Apple Crumble og dekket til lunsj.

Vi spiste sammen alle i lag, og etter rydding var skoledagen ferdig. Nå kommer vi ikke til å se elevene våre før søndag morgen så vi krysser fingrene for en rolig og fin helg for de alle 🙂 Vi vet at en skal på fotballkamp, en skal på skøyter og en skal i bryllup med 500 gjester, så de får nok noen spennende opplevelser.

Dette blir siste brevet fra oss, ettersom vi ikke vil se elevene i morgen. Vi er tilbake på skolen ca kl 17 på søndag.​

26.9:

Nok en innholdsrik dag i Tyskland!

Vi ble hentet i buss tidlig om morgenen, og kjørte til Ludwigsburg. I Ludwigsburg lå Alwa, en mineralvannfabrikk, som vi fikk en guidet tur i. Det var dessverre ikke lov å ta bilder der inne. Det var synd for dimensjonene var enorme. Fabrikken produserte over 30000 flasker i timen og over 600000 liter på en dag!

Etter omvisning på mineralvannfabrikken dro vi til et lite Gummy Bear-museum med utsalg. Butikken omsatte nok for en del i dag!

Etter Gummy-Bear-museumet fikk elevene gå fritt rundt i byen med sine vertselever. De fleste endte opp på et kjøpesenter. Elevene som hadde lyst fikk gå inn på en gresskar-utstilling på Ludwigsburg slott. Våre elever (og de aller fleste av de andre elevene) ble dessverre igjen på kjøpesenteret, og gikk glipp av noen fascinerende skulpturer laget av mange forskjellige typer gresskar. Men det virket i alle fall som om de hadde hatt det fint på kjøpesenteret.

Det var en lang og lærerik dag og vi var tilbake på skolen kl 17.​

25.9:

I dag har vi vært på et vitenskapsmuseum. På formiddagen ble elevene delt; de tyske vertselevene fikk en forelesning på tysk om hvordan mat blir tatt opp i kroppen. Besøkselevene ble delt i åtte små grupper på tvers av nasjonaliteter, for så å skulle lage mat på et storkjøkken.

Det var mange regler på kjøkkenet, og kokkene var ekstremt opptatt av hygiene (se eget bilde av regler). Flaks at noen hadde ekstra hårstrikk med, da det var forbudt å ha løst hår på kjøkkenet. Håndvasken alene var et kapittel for seg selv.
Resultatet etter matlaging var bra. Det ble en nydelig tomat- og paprikasuppe til forrett, orientalsk gulrotsalat og gratinert potet til hovedrett og eplekake med rømme til dessert. Da vi var ferdige med å kokkelere, lærte vi å brette blomster av servietter. Til slutt ble det måltid for alle elevene. Elevene var delte i om det smakte godt eller ikke..

Etter lunsj fikk elevene gå fritt i et stort og meget flott vitenskapsmuseum. Det var mange artige og lærerike installasjoner.
Kvelden skal elevene tilbringe med vertsfamiliene sine. Nok en artig og innholdsrik skoledag

24.9:

I dag måtte vi stå opp tidlig da skolen begynte allerede 07.50! Elevene fra alle landene holdt presentasjoner både fra skolen, og om ulike matvarer og produksjonen av disse. Elevene våre gjorde en veldig god jobb.

Etterpå ble de delt i grupper på tvers av land og sendt rundt på ulike poster for å bli kjent med hverandre. De måtte og følge en vanlig undervisningsøkt med “sin” vertselev.

På ettermiddagen reiste vi til sentrum og etter “guidet tur” av vertselevene sine, fikk alle nydelig iskrem!

Nå i kveld er vi på bling-bling-school-party hvor elevene kan danse, spise pizza og ha det kjekt! Så langt virker alle sammen fornøyde.

Auf wiedersehen.

Januar 2019

Fire av våre 10. klassinger fikk i januar dra på tur til Portugal gjennom Erasmus+-prosjektet “Food Connects Europe”. Det ble en opplevelse for livet. De bodde hos vertsfamilier og fikk en spennende og lærerik uke fylt med kultur og moro.

​Liten rapport fra gruppen i Portugal:

Vi storkoser oss i Portugal. I går hadde vi en veldig fin dag i Lisboa, og ungdommene koste seg.

Alle kom seg trygt fram og ble henta til vertsfamilien.

I dag har vi hatt en innholdsrik og flott dag. Vi har vært og sett på skolen, som har vært veldig spennende. Vi har også vært på omvisning/presentasjon om Vila Nova de Poiares på rådhuset.

Deretter fikk vi lærere en omvisning på en barneskole, mens elevene skulle ha noen bli-kjent-aktiviteter. Så var det lunsj på skolen. Etterhvert ble det tur til en lokal keramiker og til slutt gikk turen til et sted der de lager en kjent rett av geitekjøtt kalt Chanfana.

Elevene er nå sendt hjem til vertsfamiliene.

Mars 2018

I forbindelse med Erasmus+-prosjektet som skolen er med i, fikk vi besøk av 20 elever og 12 lærere fra Estland, Tyskland, Nederland, Norge og Portugal forrige uke. Det var en spennende uke full av kjekke aktiviteter.

Vi var i Villajoyosa på sjokoladefabrikk og på stranda. På torsdagen var vi i Valencia for å besøke matmarkedet og se på Fallas. Fredagen hadde vi besøk av flamenco-danser, og hele skolen spiste paella sammen.

September 2018

I dag har det vært første dagen på skolen, og elevene har fått oppleve skolesystemet i Estland. Elevene bor i vertsfamilier i Türy. Vi har besøkt rådhuset og fått informasjon om byen. Etterpå spiste vi varm lunsj i skolekantinen, før elevene hadde en pause med vertselevene. De hadde ansvar for å ta rutebussen (gratis i Estland) til Paide, hvor alle lærerne møtte dem. Vi har på ettermiddagen besøkt Wittenstein Time Center i Paide, som er en gammel borg og er nå et historisk museum. Vel og merke den eneste hovedattraksjonen i nærområdet. Etter omvisning fikk vi servert god middag i selve tårnet. Elevene virker så langt veldig fornøyde 😊.